Projecten tm 2018

Projecten 2018

Infrastructuur

  • De Groene Boog (A16)
    In september kwam de wegenbouwcombinatie de Groene Boog (DGB), winnaar van de tender voor het uitbreiden van de A16 noordrand Rotterdam, met het verzoek om een voortoets op het gebied van CPTED/sociale veiligheid op te stellen.
    DGB, een samenwerking tussen Van Oord, Mobilis/TBI, Besix Nederland BV, John Laing, Rebel en Dura Vermeer Divisie Infra BV, nam contact op met WoldendorpWildervank omdat de ontwerpregisseur bij het infraproject Knooppunt Hoevelaken (CA128) kennis had gemaakt met de werkwijze om met scenario’s oplossingsrichtingen in beeld te brengen.
    Bij de voortoets CPTED zijn dertien kunstwerken in hun ruimtelijke context bezien en zijn de resultaten naast de eerder door RWS ingebrachte extern opgestelde CPTED-toets gelegd.
    Een boeiende discussie over nut en noodzaak van sommige verbindingen lag ten grondslag aan het binnen twee maanden gereedgekomen rapport.

  • Knooppunt Hoevelaken, in opdracht van Combinatie A1/A28, februari 2016-november 2018: het toetsen op en borgen van sociale veiligheid van diverse tunnels en onderdoorgangen.
    De wegenbouwcombinatie CA128 wilde in het kader van een door RWS verplichte CPTED-toets al in en vroeg stadium adviezen over alle objecten waar sociale veiligheid in het geding is. Dat betekende dat een kleine vijfentwintig tunnels en onderdoorgangen, verzorgingsplaatsen en fietsverbindingen rondom Knooppunt Hoevelaken in VO-stadium in bestaande situatie geanalyseerd zijn en vervolgens zijn aanbevelingen en maatregelen gegeven om in het DO te verbeteren. Soms betekent dit dat met scenario’s gewerkt wordt om oplossingsrichtingen te duiden. Doel is een sociaal veilig systeem te krijgen tussen Amersfoort en het buitengebied. Deze scenario’s leg ik in hun ruimtelijke context aan ontwerpleiders voor en ik kom ook tot onverwachte (goedkopere) oplossingen. De CPTED-toetsen zijn aan RWS en de betrokken gemeenten (Amersfoort, Leusden, Nijkerk) voorgelegd.

Knooppunt Hoevelaken als voorbeeld van sociale veiligheid in tunnels en onderdoorgangen

  • Reevesluizencomplex Overijssel
    Als onderdeel van klimaatadaptatie is het plan Ruimte voor de Rivier uitgevoerd. In Overijssel betekent het dat er bij het Vossenmeer een bypass komt van de IJssel, waardoor er een nieuw natuurgebied ontstaat met recreatieve potenties. Op de grens van Overijssel en Flevoland komt een nieuwe sluis met fietsverbindingen en vispassage. Voor de Combinatie Isala Delta is het DO van de Reevesluis in ruimtelijke samenhang getoetst en zijn de bevindingen aan (landschaps-)architecten en opdrachtgever in een workshop voorgelegd.
  • Review voor RWS door jarenlange praktijkervaring
    RWS benaderde mij met de vraag een review te houden van de Handreiking Ruimtelijke Kwaliteit en Vormgeving i.r.t. sociale veiligheid, omdat ik jarenlang praktijkervaring heb op het snijvlak van ruimtelijke kwaliteit, infrastructuur en sociaal veilig ontwerpen. De handreiking is in 2016 door GPO Ruimtelijke Kwaliteit en Vormgeving binnen RWS ontwikkeld i.s.m. Thielens Kort Architecten en was toe aan nieuwe inzichten en beelden. De architecten verwerkten het commentaar.
WoldendorpWildervank Dijkmantunnel
SAAone Foto: WoldendorpWildervank
  • Aansprekende aanpak voor Sterrebostunnel
    De gemeente Amersfoort was gecharmeerd van mijn aanpak om sociaal veilig ontwerpen in een vroeg stadium mee te nemen in de ontwikkeling van infrastructuur, zoals bij knooppunt Hoevelaken het geval was. In het voorjaar van 2018 heb ik daarom een sociale veiligheidstoets in opdracht van de gemeente uitgevoerd voor een onderdoorgang in Amersfoort (Vathorst), de Sterrebostunnel. Ook hier zijn aan de hand van scenario’s de keuzerichtingen verkend.

Kavelniveau

  • Gewonnen: tender entreegebouw Centrumeiland, IJburg Amsterdam
    Het team van projectontwikkelaar Building for Life heeft de tender voor de ontwikkeling van de kavel op Centrumeiland, IJburg gewonnen. En niet zomaar een kavel, nee, het entreegebouw van Centrumeiland. WoldendorpWildervank heeft meegedacht met het winnende team, zodat ook het welzijn van de toekomstige bewoners in de planontwikkeling wordt meegenomen (sociale veiligheid, criminaliteitspreventie en toegankelijkheid).
    De insteek van de gemeente Amsterdam om de kavel te bouwen was  circulaire economie. Vanuit alle denkbeeldige zienswijzen werden handreikingen gegeven voor deze vergaande vorm van duurzame stedenbouw. Deze tender is opgenomen in de projectencatalogus 2017/2018 van de gemeente Amsterdam.
    Meer lezen: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=43776
    Of https://www.bforl.nl/projecten/centrumeiland-ijburg-kavel-14-01/
    WoldendorpWildervank Centrumeiland IJburg
    Copyright: 3D Studio Prins
    Copyright: 3D Studio Prins
  • Het meedenken aan een Programma van Eisen voor een kavelenvelop op het gebied van sociaal veilig ontwerpen. Dit is gedaan voor de locatie voormalig zwembad De Blinkert in Capelle aan den IJssel. Met een stevig programma aan eisen voor sociale veiligheid is inmiddels een tender uitgezet.

Onderwijs in binnen- en buitenland

  • Medio mei 2019 ging ik (met de trein natuurlijk) een week naar het Poolse Lodz, waar ik in een driedaagse workshop met masterstudenten van het College Spational Management van de Politechnische Universiteit Lodz een risico- en sterkepuntenanalyse maakte van het complex van voormalige textielfabrieken, Manufaktura. Hier komt een nieuw metrostation en we hebben de plannen bestudeerd vanuit de optiek van CPTED en met scenario’s ontwikkelrichtingen geschetst. Ik heb in 2015 aan dezelfde technische universiteit in het kader van een Short Term Scientific Mission in een week tijd twee cases helpen oplossen (hoogbouw Widzew en een verpauperde openbare ruimte Ulica WŁókiennicza) en drie lezingen gegeven. Powozenia studenci!
  • Voor het tweede jaar op rij heb ik samen met Merten Nefs (Deltametropool) een researchstudio begeleid voor internationale masterstudenten landschapsarchitectuur en stedenbouw aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam. In acht weken tijd moesten ze in dit voorjaar onderzoek doen op regionaal schaalniveau, de casus Delta Zeeland. Ook moesten zij analyses maken van het landschap en potenties en bedreigingen in kaart brengen voor o.a. energietransitie, ecologische verbindingen en infrastructuur.
  • In het najaar van 2018 heb ik op de Academie van Bouwkunst het onderzoekgedeelte van een opgave voor een internationale groep tweedejaarsstudenten Architectuur en Landschapsarchitectuur begeleid. Casus was ‘Wat te doen met vrijgekomen gasinstallaties in noordoost Groningen’. Altijd weer leuk om te zien wat studenten in acht weken onderzoek en ontwerp weten te fabriceren, en regionale schaal en concrete locatie Oudeschild met elkaar in verbinding weten te brengen.
  • Gastdocent O4, een studio voor tweedejaars studenten Academie van Bouwkunst Amsterdam, over analyses op regionaal schaalniveau in het rivierengebied tussen Den Bosch en Gorinchem.
  • In 2017 en 2019 heb ik een college en workshop CPTED gegeven aan de juridische faculteit van de universiteit van Kopenhagen. I.s.m. DSP-groep.

Projecten 2017

  • Zeesluis IJmuiden in opdracht van Combinatie OpenIJ, november 2015-november 2017: toetsing van de plannen en borging van sociale veiligheid van tender via VO (Voorlopig Ontwerp) naar DO (Definitief Ontwerp).
    In 2016 heb ik het VO getoetst op aspecten van sociale veiligheid. In een audit met RWS heb ik mijn bevindingen op het gebied van CPTED als onafhankelijk RCE (Registered CPTED Expert) gepresenteerd. In mei 2017 is het DO voorgelegd en in juni vond een audit met opdrachtgever OpenIJ en RWS plaats.
  • Net als in 2016 was ik forumlid op het congres Smart Metropolia in Gdansk. In 2017 mocht ik als buitenlandse gast meepraten over Housing Policy. Dat dit onderwerp alles te maken heeft met de uitdagingen waar Polen mee te maken heeft, maar waar ze door de hervorming van de regering niet aan willen, kunt u lezen in het essay dat naar aanleiding van mijn bijdrage op pagina 31 van het manifest is verschenen.
  • Community Campus Amsterdam, Holendrecht in opdracht van het PMB van de gemeente Amsterdam, juni 2016-juni 2017.
    Het toetsen op sociaal veilig ontwerp en het leveren van aanbevelingen voor adviezen aan architecten Oeverzaaijer en landschapsarchitecten Karres en Brands voor Schetsontwerp (SO) en VO, net als het Spoorpark (RVE R & D, gemeente Amsterdam).
  • A6 Almere Havendreef-Almere Buiten, in opdracht van de combinatie Parkway A6, februari en maart 2017.
    Als onafhankelijke RCE heb ik dertien fietsonderdoorgangen en fly-overs getoetst op aspecten van sociale veiligheid en aanbevelingen gegeven om in het DO nog mee te nemen.
  • Quickscan nieuwbouwwijk Havenpark Apeldoorn in opdracht van de gemeente Apeldoorn, voorjaar 2017.
    In de directe omgeving van dag- en nachtopvang Omnizorg heb ik samen met ondersteuner Noëmi Hartvelt een veiligheidsanalyse gemaakt van de bestaande situatie en de plannen voor de openbare ruimte. De resultaten zijn twee keer in een werkgroep met bewoners, beheerders en ondernemers uit het gebied voorgelegd en bediscussieerd.
  • Sociale veiligheidsparagraaf voor een steeg bij winkelcentrum De Eglantier in Apeldoorn, in opdracht van de gemeente Apeldoorn, voorjaar 2017. ‘Afsluiten of niet afsluiten van een steeg’ was de onderzoeksvraag die ten grondslag lag aan deze opdracht, die uit twee onderdelen bestond: schouwen met beleidsmedewerker, projectleider en politie en het opstellen van een beeldverslag met advies.
RCE-expert Tobias Woldendorp
Tobias Woldendorp
Foto: Van Bergen Architectura

Eerdere projecten op snijvlak veiligheid en ruimte

In opdracht van DSP-groep BV te Amsterdam heb ik tussen 1994 en 2016 o.a. aan de volgende projecten gewerkt, waarbij ik als projectleider/adviseur sociaal veilig ontwerp en beheer optrad.

Infrastructuur

  • VER fietsbrug en ecologische verbinding Nigtevecht (i.s.m. Ballast Nedam, 2015-2016)
  • Quickscan recreatieve routes en verblijfsplekken A1/A6 (i.s.m. SAAone, 2014)
  • Quickscan alternatieve fietsverbinding De Punt, Nigtevecht (i.s.m. Provincies Noord-Holland en Utrecht, 2013-2014)

Stationsomgevingen

  • Tender Traverse Dieren (i.s.m Ballast Nedam, 2014)
  • Kwaliteitscatalogus OV-omgevingen (i.s.m. CROW, Movares, Cyber, Boiten Advies + Projecten, 2013-2014)
  • Quickscans station Lelylaan, Amsterdam (1999, 2004, 2008)
  • Masterplan Stationsomgeving als onderdeel Hart van Zuid, Hengelo -O- (2006)
  • Masterplan Stationsomgeving Alphen aan den Rijn (2004-2005)

Stedelijke ruimtelijke ontwikkeling

  • VER Schiehallen (i.s.m. gemeente Schiedam, 2015)
  • Procesmanager Beheer Openbare ruimte, Stadsdeel Oost, gemeente Amsterdam (juni-december 2015)
  • VER Masterplan Stadshart Lage Zijde, Alphen aan den Rijn (2013 en 2007)
  • VER Nieuwbouw Amerikaanse Ambassade, Wassenaar (2013 en 2007)

Parken en grootschalige landschappelijke ontwikkeling

  • Quickscan Weusthagpark Hengelo-O-, Opmaat naar een Beheerplan (2012)
  • Kwaliteitsdijk Hoorn-Amsterdam, culturele planologische benadering voor Provincie NH (i.s.m. DS landschapsarchitecten) (2010-2011)
  • Jeugdparticipatie in het Groen, visie met kinderen en jongeren voor Recreatiegebied Geestmerambacht (i.s.m. Provincie NH, DS landschapsarchitecten) (2011-2012)